O autorze
Bartłomiej Foszer - Absolwent prawa Akademii Leona Koźmińskiego. Współwłaściciel domu produkcyjnego FOSZER SAWICKI i współtwórca międzynarodowego studia animacji Betterstorystudio.com oraz firmy cateringowej Pomelo Food Company. Wcześniejsze doświadczenie zdobywał pomagając innym przedsiębiorcom w zdobywaniu funduszy unijnych. Nigdy nie pracował u nikogo i zawsze był własnym szefem. Prywatnie pasjonat wszelakich sportów.

O czym? O szeroko rozumianym biznesie. O tym co robić i jak, żeby się rozwijać. Zwiększać zyski. Mniej wydawać. Optymalizować. Testować. Minimalizować porażki. O tym jak rozwijać siebie, a przy okazji pomóc w rozwoju innym.

Millenialsi nowym wyzwaniem pracodawców

foter.com
„Nie ma żadnego doświadczenia i chce zarabiać 5000 zł na rękę”, „Nigdy nie przychodzi do pracy na 9:00”, „Nie szanuje mnie, a przecież dałem mu pracę”. To tylko kilka cytatów, które można usłyszeć wśród pracodawców na temat Millenialsów.Najczęściej są określani jako narcystyczni, skoncentrowani na sobie, roszczeniowi, nieszanujący przełożonych, lekceważący reguły panujące w pracy. Kim właściwie są Millenialsi i dlaczego są tak istotni z perspektywy pracodawców?

Przyjmuje się, że Milenialsi to osoby urodzone w latach 1984-2000. Dorastały one w okresie rozkwitu nowoczesnych technologii, internetu, mediów społecznościowych i smartfonów. Zostali nauczeni przez rodziców, że to oni są najważniejsi, mogą osiągnąć wszystko, a świat stoi przed nimi otworem. Dziś duża ich część jest już na rynku pracy. Ciężko jest im znaleźć wspólny język z przełożonymi i współpracownikami urodzonymi przed rokiem 1980 tj, osobami z pokolenia X czy Babyboomers. Wielu managerów twierdzi, że Millenialsi są bardzo trudni do zarządzania. Jest to o tyle istotne, że w 2020 roku pokoleniem najliczniejszym na rynku pracy będą właśnie Millenialsi. Jak firmy powinny się na to przygotować. Czego Millenialsi oczekują od swoich pracodawców? Poniżej znajdziecie kilka wskazówek na co warto zwrócić uwagę pracując z osobami z tego pokolenia.

1. Elastyczność.

Millenialsi to osoby, które nie czują się dobrze w modelu pracy 9-17. Wysiedzenie odpowiednej liczby godzin dla samego siedzenia budzi w nich frustrację. Oczekują, że dostaną określone zadania, a jeśli je wykonają nie widzą sensu w dalszym przebywaniu w pracy. Zależy im także na tym, aby mieć swobodę w planowaniu swojego dnia. Oczekują, że w ciągu godzin pracy będą mogli załatwić swoje prywatne sprawy jednocześnie, nie mając problemu z wykonaniem rzeczy służbowych po godzinach pracy. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Plantronics duża część kadry zarządzającej twierdzi, że zaproponowanie mobilnej, zdalnej pracy i elastycznych warunków pozwoliło im zatrudnić i utrzymać kluczowych pracowników.

2. Precyzja w komunikacji

Zlecenie zadania osobie z pokolenia X czy Babyboomers było relatywnie łatwe. Szef wzywał pracownika do swojego gabinetu, wydawał polecenie, a pracownik opuszczał pomieszczenie nie wchodząc w żadne dyskusje. Obecnie szefowie mają cięższy orzech do zgryzienia. Zlecając zadanie Millenialsom trzeba być przygotowanym na serię szczegółowych pytań. Często wywołuje to irytację wśród niecierpliwych przełożonych. Spokojnie… Nie wynika to z tego, że Millenialsom brakuje pomysłów i rozwiązań. Po prostu chcą oni wykonać zadanie dokładnie w taki sposób jaki oczekuje od nich przełożony.


3. Pracownik na lata… 2 lata.

Czasy, w których pracownik pracował w jednej firmie przez całe życie są już dawno za nami. Millenialsi w przeciwieństwie do wcześniejszych pokoleń nie boją się zmian. Co więcej tych zmian potrzebują. Oczekują, że w nowym miejscu pracy dostaną nowe wyzwania, będą mogli odnośić kolejne sukcesy i rozwijać się. Na tym im właśnie zależy. Nie na sukcesie firmy lecz na własnym rozwoju. Jeśli widzą, że ich rozwój w danej firmie zatrzymał się, szukają dalej. Szczególnie, że dzisiejszy rynek pracy im to bardzo ułatwia. Różnorodność ofert, stałe zapotrzebowanie na nowych pracowników jak również możliwość pracy na całym świecie sprawia, że decyzje o odejściu z firmy stają się jeszcze łatwiejsze. A w obwodzie zawsze mają jeszcze pracę na freelancie, na którą zapotrzebowanie również jest duże. Szacuje się, że Millenialsi pracują w firmach średnio około 2 lat. Co można zrobić, żeby ten okres wydłużyć? To co najczęściej wymieniają jako elementy pracy, które wydają się dla nich najistotniejsze to możliwość stałego rozwoju, elastyczne warunki pracy, ciekawe zadania do wykonania oraz poczucie, że praca, którą wykonują ma sens.

4. Menagerowie

Pokolenie Millenialsów ma duży problem z akceptowaniem menagerów, szczególnie starszych. Uważają, że są od nich bystrzejsi, potrafią szybciej wykonywać zadania i nie chcą marnować czasu na zlecane rzeczy, które w ich odczuciu nie mają sensu. Chip Espinoza, autor książki „Managing the Millenials” twierdzi, że Millenialsi to pierwsze pokolenie, które nie widzi siebie w kategoriach podporządkowania starszym. Takie nastawienie sprawia, że często dochodzi do konfilktów. Millenialsi mają również duży problem z przyjmowaniem krytyki na swój temat. Co należy zrobić, żeby sprawić, aby Millenials szanował szefa? Stać się dla niego autorytetem, udowodnić, że posiada się większą wiedzę, zaimponować mu. Należy także dokładnie tłumaczyć dlaczego zlecona zadania są ważne i że nie są to tylko widzimisię szefa.

5. Technologia

To co wyróżnia Millenialsów od wcześniejszych pokoleń to na pewno duże przywiązanie do technologii. Jednym z kluczowych czynników decydujących o wyborze pracodawcy jest stopień zaawansowania technologicznego firmy. Millenialsi są również bardzo przywiązani do technologii, z której korzystają na co dzień. Według badań „Millennials at Work: Reshaping the Workplace” bardzo często korzystają z własnych urządzeń w miejscu pracy oraz twierdzą, że możliwość korzystania z technologii, którą preferują sprawia, że są znacznie bardziej wydajni. Jest to kolejna wskazówka dla pracodawców jak przyciągnąć i utrzymać pracowników. Jednocześnie wyzwaniem jest pogodzenie indywidualnych preferencji pracowników odnośnie technologii z bezpieczeństwem danych i możliwością synchronizacji narzędzi niezbędnych do funkcjonowania firmy.

Nie da się ukryć, że pokolenie, które już za chwilę będzie stanowiło zdecydowaną większość osób na rynku pracy jest wyzwaniem dla dzisiejszych managerów. Kluczowe elementy, na których osoby zarządzające powinny się skupić to: plan rozwoju pracowników, komunikacja , transparentność i elastyczność co do warunków pracy. Firmy, które postanowią walczyć z tym i usilnie trzymać się starego porządku mogą mieć poważne problemy kadrowe. Dostosowanie swojej organizacji do potrzeb nowej grupy pracowników sprawi, że firma nadal będzie się rozwijać i skutecznie konkurować z firmami w swojej branży, a nie skupiać się głównie na problemach wewnętrznych.

Zachęcam też do obejrzenia krótkiego filmu szkoleniowego (z przymrużeniem oka)– jak należy postępować z Millenialsami - https://youtu.be/Sz0o9clVQu8 .
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...